mariakallmans

Arbetsterapi

Kategori: Allmänt

Idag fick jag vara med mamma på hennes jobb. Jag går ju i hennes fotspår (pluggar arbetsterapi) så vad vore inte bättre än att utnyttja det idag. 

Mamma jobbar på handkirurgen och träffar patienter som har diverse problem/skador med händer. Hon gör olika skenor och stöd till händer. Jag var med henne i jourrummet och bara på den här förmiddagen skaffade jag mig en uppfattning om hennes arbetsdag. Kreativ, rolig, spännande, iniativrik och empatisk har mor min varit idag. Fint! Jag förstår att hon trivs. 

På eftermiddagen gick jag med en tjej på multitrauma ortopedavdelningen. Det var tungt för mig. Människorna som ligger där mår så fruktansvärt dåligt och man ser hur ont och besvärligt dom har det. Jag ser verkligen upp till dom människor som arbetar på sådana avdelningar. Bara på den korta stunden jag var där höll jag på att svimma när jag såg in i en persons ögon vars liv abdrup hade kommit att förändrats. Jag lider med dom personer som har utsatts för så mycket skada och lidande. Och dom kommer kanske inte att uppleva den framtid dom en dag trodde. 

Trots att jag gärna hade velat hjälpa dessa människor och arbeta på en sån här avdelning så tror jag inte att jag skulle vara stark nog. Jag är för känslig. Skulle tagit med mig jobbet hem.

Det är tur att arbetsterapi är ett så brett arbetsområde. 😊


Mamma visade mig hur man gör ortoser (skenor) mellan patienterna. Nu har man lite försprång i skolan minsann!


Kommentarer


Kommentera inlägget här: